Young Teacher - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van BartCornelussen - WaarBenJij.nu Young Teacher - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van BartCornelussen - WaarBenJij.nu

Young Teacher

Door: Bart Cornelussen

Blijf op de hoogte en volg

23 Mei 2015 | Ghana, Kumasi



Net voordat ik vertrok uit Nederland, zei een ietwat grijzende man tegen mij: “Over een paar jaar, kan je met google maps alles zien, waarom zou je nu nog weg gaan?” Hij heeft uiteraard volkomen gelijk, als t alleen om de omgeving gaat, mijn telefoon heeft een beter idee waar ik me bevind dan ikzelf hier. Maar deze zelfde meneer houdt er wel een beetje van om zichzelf tegen te spreken, want hij vroeg zijn zoon om een sfeerbeschrijving van Pinkpop, waarvan elke dag een reportage is, en elk optreden terug te vinden is op Youtube. Net zoals deze reportages en ‘live’ optredens Pinkpop niet helemaal kunnen bevatten, kan Google Maps de ervaringen die ik hier opdoe nog niet helemaal digitaal transformeren.
Ik ben momenteel in Kumasi, de culturele hoofdstad van Ghana. De koning van de Ashanti’s, de grootste bevolkingsgroep van Ghana, heeft hier zijn kasteel. Door de invloed van de britten hier, zijn ze waarschijnlijk nog trotser geworden op hun taal en cultuur.
Gideon en ik zijn hier samen heengekomen, met een 21 jaar oude volkswagen sprinter, die we geregeld hebben voor de school. Ik woon hier in een kamer met een pastoor, His Holyness, en de rest van het huis wordt bewoond door een gezin met 5 dochters. De jongste twee ervan, Precious en Comfort, staan erop om mij elke avond een twi les te geven. Dus ik ben hard aan het bijspijkeren. Ik verzin deze namen trouwens niet. Ik moet de hele tijd aan Gollum denken hiero.
Ik heb wel eindelijk een douche! Alleen koud water, maar das bij 35 graden niet zo heel erg.
De hele tijd lijkt het alsof je gisteren aankwam en dan opeens valt de bom en ben je er al twee maanden. Heel maf gevoel dit. Daarom moest ik ook naar de immigratiedienst, omdat mijn visum maar 2 maanden geldig was. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten. Maar Emmanuel en Gideon hadden al verteld dat de hele overheidssector corrupt is. En ja dit voorbeeld heeft hen toch weer gelijk gegeven. Er werd mij verteld dat het verlengen van je visum normaal een maand duurt. “Maar ik wil er persoonlijk voor zorgen dat het vrijdag af is voor je” Voor 50 cidis (12,50). De informatie over hoe lang het normaal duurt was nergens te vinden, en ik had geen maand, wat hij zelf ook al wist. Dus ik ben maar akkoord gegaan. En die vrijdag kreeg ik ook binnen 5 minuten mijn visum. Zo’n corrupte overheid zorgt er dan wel voor dat je niet een hele dag hoeft te wachten op je paspoort, dat dan weer wel.
Hier in kumasi werk ik door de weeks op de Furman Foundation School, Gideon’s school, deze is in augustus begonnen. Er zijn ongeveer 60 kinderen, variërend van 2 jaar tot 8 jaar. Ik probeer te helpen met engels, ICT en scheikunde, natuurkunde. Dat is uiteraard voor deze leeftijd erg simpel. Maar voor mij is het nog aardig uitdagend, omdat ze niet allemaal even goed engels spreken en er ook niet zo veel materiaal beschikbaar is.
We beginnen om half 8 s’ochtends en eindigen om half 3. Maar deze tijd wordt niet echt zo gestructureerd ingevuld als in Nederland. Alle schoolzaken worden namelijk behandeld in die tijd, van lerarenvergaderingen tot budgetbepaling. Daarom is de werkelijke tijd die besteed wordt aardig minder dan in de westerse wereld.
Gisteren heb ik trouwens eindelijk een punt van mijn afrikaanse bucket list afgestreept, ik heb een ghanees eruit gerend bij de schoolwedstrijd.
Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat!
Joe!

  • 24 Mei 2015 - 21:40

    Yvonne Velthuis:

    Ik heb altijd al gezegd dat je een hardloper bent. Je conditie moet ook wel op peil blijven voor de strong man run. Dat hele onderwijs kan nog wel een upgrade gebruiken zo te horen. Zeker een uitdaging om hier inhoud aan te geven, succes daarmee.
    Fijn dat je weer onder een douche kan staan!

  • 24 Mei 2015 - 22:19

    Louis Cornelussen:

    Toch die twee hardloopschoenen niets voor niets van je rugzak in je handbagage gedaan. De foto's van je nieuwe school zijn ook wel shockerend. Kun je zien hoe verwend wij zijn. Aparte namen, ook voor de priester trouwens....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2015

There and almost back again

20 Juni 2015

onderwijs in de derde wereld

09 Juni 2015

Leren lesgeven

23 Mei 2015

Young Teacher

09 Mei 2015

Boer Bart

Actief sinds 28 Maart 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 5777

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

28 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: