Eerste dag! - Reisverslag uit Accra, Ghana van BartCornelussen - WaarBenJij.nu Eerste dag! - Reisverslag uit Accra, Ghana van BartCornelussen - WaarBenJij.nu

Eerste dag!

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2015 | Ghana, Accra

‘allo ‘allo
Dit is radio accra. Ik ben aangekomen na een ietswat vermoeiende reis in Accra. Na 4 uur wachten in Marokko en 5 uur snachts vliegend naar Accra kom ik aan in op de internationale luchthaven van Accra. Ik stap uit het vliegtuig en de temperatuur schiet me tegemoet. Het was 18 graden toen ik aankwam, het voelde als 30 op een hele klamme zomerdag. Het vliegveld stelt niet zoveel voor. Een gang met een warmte scanner waar je meteen getest wordt op ebola. Daarna loop je een hal in waar bagage op een lopende band langs rolt. Meteen spreekt een van de officials me aan. You’re new here, aren’t you? Here this man will take you across the officials. Een man in een zwart jasje komt meteen naar voren. ‘After this you tip him, ok?’ Any valuta it doensn’t matter. Ik loop met de man mee en wordt binnen 5 minuten langs elke official gelaten.’ Na de man fooi te hebben gegeven sta ik buiten rond te kijken naar de man die me op zou halen. In het vliegtuig dacht ik nog: ‘zal hij me wel herkennen met een bril op’. Tot ik om me heen keek en zag dat er maar 3 blanken in het vliegtuig zaten. Zo moeilijk zou dat dus niet moeten zijn.
Gideon komt op me toe met een vriend, emmanuel, en we onderhandelen met een taxi. Hij herkende me aan mijn baard ;). Ghana zou een ontwikkeld land moeten zijn in de 3e wereld. Ik weet niet wat ontwikkeld in deze zin betekend. We rijden over de grote weg en typische plaatjes van de lokale bevolking schieten voorbij, vrouwen met dozen op hun hoofd, Halve hutjes en stalletjes waar mannen wat proberen te verkopen. Ik begrijp ineens wat ze met een cultuur shock bedoelen. Holy shit zeg, wat een chaos overal.
Na ongeveer een kwartier rijden komen we aan bij het huis van Gideon. Het is een prachtig huis met marmeren vloeren en een grote hal. Alleen is het niet helemaal af. Geen verf op de muren, de waterleiding is niet verbonden en ook de stroom is er maar op bepaalde uren. Wel staat er een flat screen tv van 55 cm tegen de muur. Ik krijg meteen mijn eigen kamer toegewezen en wordt voorgesteld aan het nichtje en de zus van Gideon. Mijn bed, een matras op de grond, wordt opgemaakt en ik word er meteen op neergezet. ‘You must be tired, go get some rest now.’ Hij heeft gelijk, ik kan bijna staand in slaap vallen.
Nadat ik wakker geworden ben, zo’n 3 uur later, langer slaap je niet in 35 graden, gaan we op weg naar de stad. Ik en emmanuel dan. In een towttruck. Dat zijn Ford transits of andere busjes, waar allemaal banken ingemaakt zijn. De verf is trouwens niet van de busjes afgehaald. Dus ik zit in een busje uit wilhelmshaven duitsland, volgens de sticker. Een man blijft achter op de bank zitten en schreeuwt waar we heen gaan naar de straat. Der stappen zo’n 20 mensen in en er blijven overal bankjes tevoorschijn komen. We komen na een kwartier in de grootste shoppingmall van west afrika. De duurste winkels, met allemaal blanke modelpoppen.
Toen ik thuiskwam was de stroom uitgevallen. Het blijkt dat ze door de energie crisis, gewoon elke dag een andere wijk zonder stroom laten zitten.
Het lijkt dat je hier alles kan kopen als je maar voldoende geld hebt. Ik heb trouwens ook een beetje shii geleerd, wat ze hier spreken. Dus als je dit leest : Ghana muy’aquaba. PS. Die plant heb ik gefotografeerd voor jou mam, zou ik hem meenmen. Mooi paars he ;)


  • 28 Maart 2015 - 19:17

    Gaby:

    Hoi Bart,

    Klinkt goed allemaal. Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Ben benieuwd wat je er gaat doen.
    Groetjes en succes.

  • 28 Maart 2015 - 19:17

    Gaby:

    Hoi Bart,

    Klinkt goed allemaal. Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Ben benieuwd wat je er gaat doen.
    Groetjes en succes.

  • 28 Maart 2015 - 19:34

    Louis:

    Hoi Bart,
    Welkom in Afrika, herkenbare situaties die je beschrijft. Ik heb nog wel honderden vragen maar acclimatiseer eerst maar. Ik zie nog geen foto trouwens.

  • 28 Maart 2015 - 19:47

    Félice:

    Ha Bartje,

    Wat klinkt dat allemaal fantastisch haha! Zou zo jou kant op willen komen!
    Geniet ervan! En als je nog lesgeeftips nodig hebt, hoor ik het graag!

    Good Luck! x

  • 28 Maart 2015 - 19:48

    Félice:

    Ha Bartje,

    Wat klinkt dat allemaal fantastisch haha! Zou zo jou kant op willen komen!
    Geniet ervan! En als je nog lesgeeftips nodig hebt, hoor ik het graag!

    Good Luck! x

  • 28 Maart 2015 - 19:48

    Félice:

    Ha Bartje,

    Wat klinkt dat allemaal fantastisch haha! Zou zo jou kant op willen komen!
    Geniet ervan! En als je nog lesgeeftips nodig hebt, hoor ik het graag!

    Good Luck! x

  • 28 Maart 2015 - 19:48

    Félice:

    Ha Bartje,

    Wat klinkt dat allemaal fantastisch haha! Zou zo jou kant op willen komen!
    Geniet ervan! En als je nog lesgeeftips nodig hebt, hoor ik het graag!

    Good Luck! x

  • 28 Maart 2015 - 20:04

    Yvonne:

    Als je nu al Ghanees spreekt, ben je als je thuiskomt een blanke neger ( zegt Peter). Zo te horen moet je de lange broeken die je bij je hebt maat afknippen.

  • 28 Maart 2015 - 20:04

    Yvonne:

    Als je nu al Ghanees spreekt, ben je als je thuiskomt een blanke neger ( zegt Peter). Zo te horen moet je de lange broeken die je bij je hebt maat afknippen.

  • 28 Maart 2015 - 20:04

    Yvonne:

    Als je nu al Ghanees spreekt, ben je als je thuiskomt een blanke neger ( zegt Peter). Zo te horen moet je de lange broeken die je bij je hebt maat afknippen.

  • 29 Maart 2015 - 14:02

    Marianne:

    mooi die eerste indrukken Bart
    Blijf schrijven, want straks valt je dat niet meer op
    Veel plezier

  • 29 Maart 2015 - 14:04

    Jessie:

    Bartje! Wat gaaf om te lezen allemaal! Hoop dat je nog veel posts schrijft, kan ik een beetje meegenieten vanuit ons koude kikkerlandje ;) Veel plezier de komende dagen en succes met wennen aan je nieuwe omgeving ;) Kus!

  • 01 April 2015 - 09:19

    Laszlo:

    Hoi bart!

    Wat ontzettend gaaf om.Dit te lezen, ik ga de rest van je reisdagboek ook echt bijhouden. Ik hoop dat je het daar ontzettend naar je zin hebt en veel nieuwe ervaringen op doet! :) Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2015

There and almost back again

20 Juni 2015

onderwijs in de derde wereld

09 Juni 2015

Leren lesgeven

23 Mei 2015

Young Teacher

09 Mei 2015

Boer Bart

Actief sinds 28 Maart 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 5801

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

28 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: