Kumasi/Accra/vanalles - Reisverslag uit Accra, Ghana van BartCornelussen - WaarBenJij.nu Kumasi/Accra/vanalles - Reisverslag uit Accra, Ghana van BartCornelussen - WaarBenJij.nu

Kumasi/Accra/vanalles

Door: bart Cornelussen

Blijf op de hoogte en volg

08 April 2015 | Ghana, Accra

Morgen groet u,
Sepp Blatter zei volgens mij een aantal weken geleden dat de Fifa machtiger was dan geloof.
Afgezien van het feit dat het tijd wordt dat de corrupte oude rolmops zijn mond gaat houden en terugtreedt, heeft hij waarschijnlijk ook nooit door de wijken van Afrika gelopen.
Ik was dit weekend in Kumasi, bij de school van Gideon. Nou ja, als wij denken aan school, dan denken we aan een groot gebouw met verf, een hal en voldoende leerlingen. Dit was de fundering van een school. Alle muren stonden er, er waren lesborden en tafeltjes. Maar het gebouw was niet af. Dus na schooltijden werken bouwvakkers om het af te maken.
Sommige gewoontes hier sterven maar moeilijk. Ik loop minimaal een halfuur rond met elk stuk plastic voor een prullenbak. Andere vrij gemakkelijk. Ik al sinds de tweede dag niks meer met mes en vork of lepel. Was er toch al niet zo goed in. Ik moet zeggen dat dat toch een andere dimensie aan je voedsel toevoegd.

Maar terug naar Blattertje. Nadat ik wat heb gevoetbald met een hoop kinderen. Blijven er een paar achter bij me. En na de eeuwige discussie : Messi of Ronaldo ,en de vraag : ben je ook fan van chelsea. Word de geladen vraag gesteld: ga je naar de kerk? En wat voor geloof heb je?
Nee en niks was niet echt het gewenste antwoord. Dus een 8 jarig jongetje begint tegen me te preken. En echt te preken. Dus toen na ongeveer een kwartier gevraagd werd:
“Do you feel changed?”
Antwoordde ik:
“I think the sun burned my arm.”
Wat blijkbaar weer niet echt het goede antwoord was, want het jongetje is daarna nog een halfuur doorgegaan.
Ik brak hem uiteindelijk af door Hallelujah van Leonard Cohen in te zetten. En daarna mijn danskunsten te showen.
De maatschappij is hier doorspekt met geloof. Amerika wordt als een land gezien dat van haar geloof is afgestapt en de enige muziek die je hier hoort zijn hymnes.

Zoals gezegd was ik dit weekend in Kumasi. Waar ik de eerste keer hier water uit een kraan heb zien komen en tv heb gekeken. De nationale tv zender heeft een kleiner budget dan TV utrecht en een van de headlines van het nieuws was: Zondag 5 april 2015 :Dorpje in het noorden van Ghana is aangesloten op elektriciteit. Dat zet je wel even op je plaats.
De nationale tv had trouwens meer nieuws uit amerika en engeland dan ghana. Want de sport wedstrijden van de Wisconsin Badgers en de premier league werden uitgebreid getoond.

Ook kwam ik erachter dat de op 1 na grootste handelspartner van Ghana, Nederland is. Dat meer verhandeld met Ghana dan alle buurlanden bij elkaar.

En gisteren heb ik maar even toerist gespeeld. Ik ben naar Cape coast geweest. Het kasteel waar meer dan 300 jaar slavenhandel gedreven werd. Gouden eeuw van Nederland zou ik nooit meer positief kunnen zien. Het gevoel dat je krijgt in de kerkers, is niet te wissen. En als de gids dan als laatst zegt dat ze na de eerste keer hier rondgeleid te zijn, een haat kreeg tegen blanken, kan ik haar heel goed begrijpen. Maar word ik toch een beetje bang.
Wel bizar hoe de sfeer meteen veranderd als de tour groep uit allemaal westerlingen bestaat.
Hierna ben ik naar de Campus van de Cape Coast University gegaan. Een verschrikkelijk grote campus, waar meer albino’s zijn dan blanken. Ik was letterlijk de enige blanke op de campus.

Vrijdag ben ik trouwens naar de markt gegaan hier in Accra. Waar het letterlijk en figuurlijk zwart ziet van de mensen. Onderhandelen ben ik uiteraard niet erg goed in en in Ghana betaal ik de hoofdprijs, maar als je het omrekent is het belachelijk goedkoop.
Ik heb er een gedicht over geschreven. En ik zie jullie toch pas over 4 maanden dus als het niet goed is, zijn jullie het allang weer vergeten.






Een baby schreeuwt in de schaduw van een container.
De hegemonie van zwart wordt doorbroken.
Indrukken, gedachten en stemmen vechten om voorrang.
Kleuren schieten evenals ogen door kleine gangen.
Dierenleed schuilt onverholen in westerse wolken.
Treinen razen langs tijdelijke zitplaatsen.
Een schaterlach slaat een brug tussen twee onbekende werelden.
Handen schudden, hoofden knikken, terwijl de transactie deze brug verbrand.

Ik ben deze zaterdag uitgenodigd voor een bruiloft. Mijn eerste bruiloft ooit wordt dus een afrikaanse. Oh ja en ik ben getekend door een van mijn leerlingen.
Nou toedeledookie!






  • 08 April 2015 - 21:43

    Louis :

    opvallend hoe nederland nog steeds de handelspartner blijft, alleen de handelswaar is veranderd..
    Zou me niet verbazen als je ook binnenkort aan het metselen bent.
    Keep bring young, be foolish, be surprised ( vrij naar Steve Jobs..)

  • 09 April 2015 - 09:44

    Wonne:

    Hee bartje! Wat onwijs leuk om zo toch een beetje je avonturen te volgen!
    En ook echt weer iets voor jou om te reageren met i think the sun burned my arm .. haha!
    Lijkt me ook wel even slikken als je daar ziet wat de slavernij voor hen heeft betekend.. ik vind het sowieso gek dat er in Nederland meer aandacht lijkt te gaan naar het economische succes dan naar de afschuwelijke taferelen die er voor 'nodig' waren. Wat tof dat je naar een bruiloft gaat! Van wie? Niet toevallig zelf al?

  • 09 April 2015 - 19:03

    Gaby:

    Hoi Bart,

    Je gedicht begrijp ik niet goed, dat wil niet zeggen dat het niet goed is!
    Je hebt weer veel meegemaakt en ik begrijp uit jouw verhaal dat je het er wel naar je zin hebt.
    Als je thuis komt en terug kijkt op Afrika zie je hoe verwend wij zijn. Wat dat betreft zou iedereen een vakantie naar Afrika moeten maken.
    Ik wens je nog veel plezier.

  • 12 April 2015 - 23:21

    John:

    Goed gedicht Bart! De sfeer die je beschrijft lijkt veel op de sfeer die je in Azië ook tegenkomt, toch een heel andere markt dan in Nederland. Hier is alles netjes geordend en gestructureerd.
    Interessant om te lezen dat het geloof zo diep is geworteld. Misschien toch goed dat de paus de nodige ouwe garde uit Europa uit het Vaticaan is aan het schoppen en mensen uit andere continenten benoemd. Ben benieuwd of je leerlingen je uiteindelijk nog gaan bekeren :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2015

There and almost back again

20 Juni 2015

onderwijs in de derde wereld

09 Juni 2015

Leren lesgeven

23 Mei 2015

Young Teacher

09 Mei 2015

Boer Bart

Actief sinds 28 Maart 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 5799

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

28 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: